وبلاگ تفریح و سرگرمی زمستونی

وبلاگ تفریح و سرگرمی

وبلاگ تفریح و سرگرمی زمستونی

وبلاگ تفریح و سرگرمی

چهل تکه دوزی روتختی,آموزش چهل تکه دوزی روتختی,مدل روتختی چهل تکه 
education-applique-by-hand

لوازم مورد نیاز:

۱٫مداد اتود با نوک نرم برای کشیدن طرحها و رسم الگو بر روی پارچه: هرگز از خودکار برای کشیدن الگو برروی پارچه استفاده نکنید زیرا بعد از شستشو ، جوهر آن کار شما را خراب می‌کند .

۲ . خط کش فلزی ۳۵ یا ۵۰ سانتی متری: این خط کش ها بیشترین دقت را برای رسم طرحها دارند .

۳ . کاغذ شطرنجی یا میلیمتری : ترسیم طرحها برروی کاغذ شطرنجی این امکان را به شما می‌دهد تا الف- روش طراحی را بیاموزید ب- طرحتان را به دلخواه رنگ آمیزی کنید ج- پارچه هایتان را بعد از برش برروی آن سنجاق کنید و مراحل دوخت را به آسانی طی کنید .

۴ . مقوا پشت شطرنجی برای تهیه الگوها : میتوانید الگو را پس از رسم برروی کاغذ ، روی طلق بچسبانید و دور آن را ببرید . طلق به دلیل محکم بودن این امکان را میدهد تا مدت زمان طولانی تری الگوهایتان را داشته باشید .

۵٫ قیچی مخصوص کاغذ و مقوا.

۶ . کاغذ سمباده نرم : این کاغذ بدلیل بافتی که دارد مانع لغزش پارچه هنگام ترسیم خطوط الگو می‌شود. اگر هنگام کار، گوشه ها را نتوانستید به هم وصل کنید بعد از برداشتن الگو از روی پارچه با خط کش دو خط را رسم کنید تا در یک نقطه به هم وصل شوند.

۷٫ خط کش شیشه ای ۲۰ سانتی متری ؛ زمانی که الگو را روی پارچه کشیدیم به وسیله خط کش شیشه ای دور آنرا به اندازه ۷/۰ میلی‌متر بعنوان محل برش پارچه خط کشی می‌کنیم .

۸٫ قیچی مخصوص پارچه : هرگز از قیچی پارچه برای برش کاغذو مقوا استفاده نکنید این کار موجب کُند شدن قیچی شما می‌شود .

۹ . سوزن ته مروارید: توجه داشته باشید نوک سوزن ها حتما تیز باشد تا پارچه نخ کش نشود .

۱۰ . سوزن خیاطی شماره ۱۰٫

۱۱٫ نخ قرقره همرنگ پارچه؛ اگر تضاد رنگی پارچه‌ها زیاد است از نخ رنگ طوسی متوسط برای دوخت استفاده کنیم.

۱۲٫ پشم شیشه ظریف که در بازار آنرا پشم شیشه نمدی می‌شناسند ؛ پشم شیشه را حتما شسته و با نرم کننده آبکشی کنید . در غیر اینصورت اگر روزی کارتان را بشوئید پشم شیشه آب رفته و کارتان خراب می‌شود .

اندازه پشم شیشه میبایست ۱۰ سانتی متر از اندازه کارتان بزرگتر باشد . مثلا برای کار ۱۰۰× ۱۰۰ سانتی متر شما به ۱۱۰ سانتی متر پشم شیشه نیاز دارید .

۱۳٫ آستر: آستر هم باید از پارچه نخی تهیه شود و رنگ آن متناسب با رنگ پارچه کارتان باشد . مقدار آستر هم به اندازه پشم شیشه باشد و حتما آبکشی و اتو کشی شود .

۱۴٫ پارچه:برای شروع کار تکه دوزی با دست سعی می‌کنیم همه پارچه ها هم جنس و ۱۰۰درصد نخی باشند. تضاد در انتخاب رنگ پارچه ها ، طرح را گویاتر نشان می‌دهد . برای تثبیت رنگ پارچه ، حتما” آبکشی و اتو شود .

۱۵٫ کارگاه برای مطلسه دوزی با قطر ۳۰ سانتی متر

– اندازه کار تمام شده : ۱۱۳×۱۱۳

– اندازه هر بلوک : ۳۹×۳۹

مقدار پارچه مورد نیاز باعرض ۱۱۰ :

پارچه سفید : ۱ متر

پارچه کرم : ۲۵ سانتی متر

پارچه قرمز : ۷۰ سانتی متر

پارچه سبز : ۱ متر

پشم شیشه: ۱۲۰× ۱۲۰

آستر: ۱۲۰×۱۲۰

آماده سازی الگو :

یک مربع ۴۰×۴۰ سانتی‌متر رسم می‌کنیم و آن را به ۱۶ قسمت تقسیم می‌کنیم و مطابق طرحمان تقسیم بندی‌ها را انجام می‌دهیم. با استفاده از خط کش فلزی برروی کاغذ شطرنجی طرحمان را دقیق اجرا می‌کنیم. علامتهای راه و بی راه را که بعداً برای برش پارچه مورد استفاده است. مشخص می‌کنیم.

توجه داشته باشید دورتا دور بلوک ما باید علامت راه پارچه باشد تا زمانی که بلوک ها را به هم وصل کنیم، کار ما صاف باشد. در مثلث ها معمولاً در کنار علامت راه علامت بی راه می‌‌گذاریم و گاهی هم دو طرف بی راه می‌باشند که باید هنگام دوخت بسیار دقت نمود. الگوهای مورد نیاز ۶ عدد هستند
F-E-D-C-B-A آنها را با دقت و با استفاده از مقوا یا طلق آماده کرده و علامتهای روی کاغذ را برروی آن منتقل کرده تا هنگام برش پارچه به مشکل برنخوریم. پشت پارچه را برروی کاغذ سمباده قرار داده و الگو را با توجه به علامتها برروی آن قرار دهید مثلاً اگر لبه الگو علامت راه پارچه دارد آن را مقابل ترکی پارچه قرار می‌دهیم. با استفاده از مداد اتود دور الگو را با دقت می‌کشیم. سپس از خط کش شیشه ای دور تا دور آن را به اندازه ۷/۰ میلی متر خط کشی کرده تا محل برش پارچه مشخص شود. بعد از آنکه تمامی الگوها برروی پارچه کشیده شد با دقت آن را می‌بریم و برای دوخت آماده می‌شویم. تکه A,B را برداشته با استفاده از سنجاق ته مروارید، اول گوشه ها و بعد مرکز را به هم وصل می‌کنیم. همیشه در تکه دوزی هنگام دوخت قسمتی که بی راه است رو به خودمان قرار داده ( در اینجا پارچه B رو به خودمان می‌باشد) می‌شود. برخلاف سایر دوختها نخمان را گره نمی‌زنیم، اما همان نقطه آغاز را سه مرتبه رویش می‌دوزیم تا دوختمان محکم شود. دوخت بصورت کوک‌‌های زیر است بعد از دو تا بخیه برای محکم شدن یکی به عقب برمی گردیم و در ادامه به انتها که رسیدیم مثل آغاز دوختمان با سه بخیه روی هم دوختمان را محکم می‌کنیم و هرگز گره نمی‌زنیم. دوختها بصورت ردیفی انجام می‌شود. هنگام وصل ردیف ها درزهای دوخته شده را باز نکنید از بغل درزها دوخت را ادامه می‌دهیم.

education-applique-by-hand

education-applique-by-hand

education-applique-by-hand

education-applique-by-hand

مطلسه دوزی :
برروی یک میز بزرگ اول آستر بعد پشم شیشه و در انتها کارتان روی هم را می‌گذاریم و بوسیله اتو آنرا از مرکز کار به طرف خارج صاف می‌کنید. سپس از مرکز کار بصورت دایره ای کار را سنجاق می‌کنید و بعد ازهمان مرکز شروع به کوک زدن کار با فاصله‌های ۲ cm می‌کنید.

ابتدا از مرکز کار به صورت جای علامت و سپس به صورت جای علامت کوک می‌زنید.

هنگام زدن کوک کار را از مرکز به سمت خارج صاف کنید.

پس از تکمیل کوک‌ها،کارتان را بوسیله مطلسه دوزی هم زیبا نموده و هم سه لایه به هم وصل کنید.

برای مطلسه می‌توانید از شابلونهای مخصوص استفاده کنید و یا خودتان طراحی کنید. برای کشیدن طرحتان برروی پارچه حتماً! از مدادهای صابونی و یا ماژیک مخصوص این کار استفاده کنید.

کارتان را داخل کارگاه گذاشته و انتهای نختان را گره کوچکی زده و با اولین بخیه گره را داخل پارچه می‌کشیم. حالا با کوک‌های ریز و منظم شروع به دوخت کرده و دقت کنید پشت کارتان گره نداشته باشد.

نفری دوزی :
پس از تکمیل مطلسه دوزی باندهای به عرض ۸ سانتی‌متر و به اندازه طول محیط کار آماده نموده و آنرا دولا اتو می‌کنید.

لبه دولای نفری را برروی لبه کار گذاشته و با فاصله ۷/۰mm چرخ می‌کنیم. لبه اضافی را برمی‌گردانید و به پشت کار پس‌دوزی می‌کنیم.

education-applique-by-hand

کاسه‌های قرمز روی بلوک‌های سبز و کاسه‌های سبز روی بلوک‌های قرمز قرار می‌گیرند.(سنبل،سیب،سکه،سمنو،سنجد،سماق، سرکه)

لوازم مورد نیاز برای دوخت کوسن

برای دوخت طرح های چهل تکه به تعداد پارچه های رنگی نیاز داریم. برای اینکه کوسن شیک و زیبایی داشته باشید توصیه میکنم جنس و طرح پارچه ها یکی باشه و تنها رنگشون فرق کنه. در اینجا از سری رنگهای پارچه های نمدی استفاده شده. پارچه هایی با جنس مخمل هم میتونن خیلی زیبا باشن در این ترکیب. البته باید توجه داشته باشید از پارچه ای استفاده بشه که بعد از برش ریش ریش نشه.

به اندازه مربع کوسن مورد نظرتون دو پارچه زیر و رو مربع شکل هم احتیاج داریم. اندازه ۵۰×۵۰ اندازه مناسبی هست که با توجه به مبلمان و سلیقه خودتون میتونید تغییرش بدید.

قیچی، نخ و سوزن و چرخ خیاطی هم از لوازم مورد نیاز هست.

education-applique-by-hand

آموزش دوخت کوسن چهل تکه

دوخت کوسن چهل تکه دوزی شده

ابتدا پارچه ها رو به مربع های ۱۰ سانتی برش بزنید و به صورت شکل زیر به چهار قسمت تقسیم کنید. به این صورت مثلث هایی هم اندازه از رنگ های مختلف تهیه کنید.

education-applique-by-hand

مثلثی بریدن پارچه

education-applique-by-hand

تکه های مثلثی

پارچه ای رو که برای لایه رویی کوسن در نظر گرفتید زیر دستتون قرار بدید و مثلث ها رو در رنگهای مختلف و بسیار منظم روی پارچه با چسب ماتیکی بچسبونید. چسب رازی یا چسب های دیگه ممکنه پارچه ای رو که استفاده میکنید خراب کنن.

education-applique-by-hand

مرتب چسباندن تکه ها

بعد از چسبوندن مثلث ها با چرخ روی حاشیه ها رو دوخت بزنید و مثلث ها رو روی جای خودشون ثابت کنید.

education-applique-by-hand

دوخت کوسن

دوخت موازی روی حاشه مثلث ها رو در عکس پایین میبینید.

education-applique-by-hand

آموزش دوخت کوسن چهل تکه

حالا پارچه رویی و زیری رو مثل عکس، برعکس روی هم قرار بدید و  دور تا دور رو چرخ کنید و تنها قسمتی رو برای پر کردن کوسن خالی بذارید. (البته میتونید هم یک ضلع رو زیپ بذارید و بالشتکی جدا گونه تهیه کنید از این جلد تنها به عنوان روکش استفاده کنید).

education-applique-by-hand

آموزش دوخت کوسن چهل تکه

education-applique-by-hand

آموزش دوخت کوسن چهل تکه

بعد هم داخل کوسن رو با پشم شیشه پر کنید و قسمت باز رو بدوزید. (البته همونطور که گفتم میتونید زیپ بذارید و به عنوان روکش روی کوسن از قبل آمادتون بکشید). به همین راحتی شما یک کوسن چهل تکه تهیه خواهید کرد.

education-applique-by-hand

آموزش دوخت کوسن چهل تکه

education-applique-by-hand

کوسن

جاعینکی تکه دوزی شده

جاعینکی تکه دوزی شده

education-applique-by-hand

جاعینکی تکه دوزی شده

سلام

امروز الگوی تکه دوزی  با زاویه ۶۰ درجه رو براتون گذاشتیم

شما میتونید با تهیه مربع ها با برش ۶۰ درجه و کنار هم قرار دادن  این تکه ها مدل های جالب و جذابی بسازید .

education-applique-by-hand

الگوی تکه دوزی

در اولین الگو یعنی ردیف اول ۲ مربع بصورتی کنار هم قرار می گیرند که ابتدا زاویه  ۶۰ درجه در بالا قرار می گیرد و در تکه بعدی باچرخش در پایین الگو قرار می گیرد .

در دومین الگوی زیر مربع های برش خورده  به تعداد ۴ عدد در کنار هم بصورت  چرخش ۹۰ درجه  قرار می گیرند و هر ۴ مربع یک الگو را میسازد که تکرار می شود .

در سومین الگوی زیر قسمت پهن تر در مرکز کار قرار می گیرد ، برعکس  دومین الگو هست

education-applique-by-hand

الگوی تکه دوزی پارچه

در اینجا  انواع ترتیب قرار گرفتن  این برش وجود داره

شما با کمک هر کدوم از این الگوها می تونید مدل های جالبی از تکه دوزی رو داشته باشید .

education-applique-by-hand

تکه دوزی پارچه

حالا مراحل دوخت جا عینکی ، که از این الگو در اون  استفاده شده  :

برای روی کار ۶ مربع نیاز داریم

۳ مربع از یک مدل پارچه

۲ مربع از یک مدل دیگر

۱ مربع از یک رنگ متفاوت

برای شروع کار سه مربع را با زاویه ۶۰ درجه برش میزنیم

برای اینکه کارتون آسون تر بشه ابتدا روی مقوا این مربع  رو برش بزنید و زاویه ۶۰ درجه رو دربیارید ، بعد روی پارچه بزارید و با کاتر برش بزنید .

education-applique-by-hand

نمونه کار تکه دوزی

تکه ها کنار هم قرار بدید و چرخ کرده و درز ها رو اتو کنید

education-applique-by-hand

تکه دوزی

حهت اتوی درزها دقت کنید .

education-applique-by-hand

اموزش تکه دوزی پارچه

میتونید به همین صورت کارتون رو استر کشی کنید و تموم کنید یا مانند شکل زیر برای زیبا تر شدن کار ، از برش های کوچکتر در اطراف کار استفاده کنید .

education-applique-by-hand

انواع تکه دوزی

قسمت بالایی از سه مربع و قسمت پایینی از دو مربع کامل  و دو  نصفه مربع استفاده شده .

education-applique-by-hand

تکه دوزی پارچه

درزها رو چرخ کرده و دوباره اتو میکنیم .

education-applique-by-hand

تکه دوزی پارچه

برای استر کشی بهتر از پشم شیشه برای وسط کار استفاده کنید ، یک لایه هم برای استر کشی کار برش میزنیم .

education-applique-by-hand

تکه دوزی پارچه

به این صورت دو طرف کار اماده شده ، می تونیم به هم وصل کنیم .

education-applique-by-hand

تکه دوزی پارچه

دو تا دور کار نوار اوریب می دوزیم و به  هم وصل می کنیم .

education-applique-by-hand

تکه دوزی پارچه

به این صورت میتونید یک جاعینکی زیبا درست کنید .

از این روش برای دوخت کیف موبایل هم میشه استفاده کرد .

education-applique-by-hand

جاعینکی

منبع : http://mehrmihan.ir/education-applique-by-hand/


مطالب جالب دیگر

  • ۹۶/۰۱/۰۱
  • sara sara1