وبلاگ تفریح و سرگرمی زمستونی

وبلاگ تفریح و سرگرمی

وبلاگ تفریح و سرگرمی زمستونی

وبلاگ تفریح و سرگرمی

اسیدی است قوی و دارای حلالیت کم که هر چه ذرات آن ریزتر باشد ، حلالیت بیشتری دارد. این اسید جاذب رطوبت نبوده و در هر ۱۰۰ میلی‌لیتر آب با دمای ۲۵ درجۀ سانتی‌گراد ، ۰/۶۳ گرم آن قابل حل است. از این اسید در صنایع غذائی برای تشدید خاصیت ضدّاکسایشی BHA و BHT در فرآورده‌های روغنی و چرب؛ برای افزایش خاصیت عدم جذب رطوبت و افزایش قابلیت جاری شدن و افزایش قابلیت نگهداری در مخلوط‌های خشک دسرها ، آبنبات‌ها و غیره و برای افزایش مدت نگهداری و قدرت ژل ، در درسرهای ژلاتینی از این اسید استفاده می‌شود.
 
 the-use-of-fumaric-acid-2
فوماریک اسید در تولید رزین های پلی استری و الکلهای پلی هیدریک کاربرد دارد. این ماده همچنین به عنوان ماده ی ثابت کننده ی رنگ در رنگها مورد استفاده قرار می گیرد.
ایزومر سیس از ترکیب C4H4O4 یا همان ترکیب ۲-بوتن،۱و۴دی اوئیک اسید را مالئیک اسید و ایزومر ترانس را فوماریک اسید می نامند. 
مالئیک اسید ناپایدارتر از فوماریک اسید است.مالئیک اسید حلالیت خیلی بیشتری از فوماریک اسید دارد.
نقطه ذوب مالئیک اسید خیلی کمتر از نقطه ذوب فوماریک اسید است.
همه ی این خواص به این دلیل است که در مالئیک اسید که همان ایزومر سیس است به دلیل نزدیکی گروههای اسیدی که در یک طرف قرار گرفته اند، امکان برقراری پیوندهای هیدروژنی درون مولکولی فراهم است و پیوندهای بین مولکولی ضعیف تر از فوماریک اسید است. درنتیجه فوماریک اسید با استحکام بیشتری از هر دو طرف به همسایه های خود متصل است درنتیجه نقطه ذوب بالایی دارد یعنی انرژی زیادی برای گسستن پپیوندهای بین مولکولی لازم است. 
ثابت اسیدی دو هیدروژن فوماریک اسید برابر ۵/۳ و ۵/۴ است درحالیکه ثابت اسیدی دو هیدروژن مالئیک اسید برابر ۵/۱ و ۵/۶ می باشد .
 the-use-of-fumaric-acid-2

مالئیک اسید حلالیت خیلی بیشتری از فوماریک اسید دارد. و حلالیت فوماریک اسید خیلی کمتر است چون در فوماریک اسید همه ی نقاط مستعد برای تشکیل پیوند هیدروژنی درگیر پیوندهای هیدروژنی با مولکولهای کناری خود هستند در صورتیکه در مالئیک اسید یک اکسیژن و یک گروه هیدروکسیل از عوامل اسیدی متفاوت با هم تشکیل پیوند هیدروژنی درون مولکولی می دهند درحالیکه یک اکسیژن و یک گروه هیدروکسیل باقیمانده آماده برقراری پیوند هیدروژنی با آب هستند.
فوماریک اسید به طور طبیعی در شاهتره (با نام علمی Fumaria officinalis)، گلسنگ و خزه یافت می­شود. فومارات در چرخه اسید سیتریک که یکی از چرخه های مورد نیاز برای تولید انرژی سلول ها از آدنوزین تری فسفات به دست آمده از غذا است، واسطه ای است که در اثر اکسیداسون سوکسینات( توسط آنزیم سوکسینات دهیدروژناز ) تولید شده و سپس توسط آنزیم فوماراز به مالات تبدیل می­شود. پوست انسان در معرض آفتاب اسید فوماریک تولید می­کند. فومارات محصول چرخه اوره نیز هست.
در حال حاضر در محصولاتی چون نوشیدنی ها، پوینگ، دسر و پودرهای پخت وجود دارد. فوماریک اسید جایگزین مناسب تارتاریک اسید و گاهی اسید سیتریک می­باشد. در چیپس های طعم دار مثل چیپس سرکه نمکی به عنوان طعم سرکه و هم چنین برای ایجاد عطر و بوی ترشی به سایر مواد غذایی افزوده می­شود. این ماده افزودنی کمک می­کند مزه غذا تا مدت بیشتری در دهان احساس شود. از این نظر فوماریک اسید در محصولات لبنی همچون کشک مایع، شیرخشک، ماست های طعم دار و پنیر وجود دارد.
the-use-of-fumaric-acid-2

غذا

از سال ۱۹۴۶ فوماریک اسید به عنوان ماده اسیدی کننده غذا در افزودنی های غذایی در آمریکا، اروپا و استرالیا مورد استفاده قرار می­گرفت و در حال حاضر در محصولاتی چون نوشیدنی ها، پوینگ، دسر و پودرهای پخت وجود دارد. فوماریک اسید جایگزین مناسب تارتاریک اسید و گاهی اسید سیتریک می­باشد. در چیپس های طعم دار مثل چیپس سرکه نمکی به عنوان طعم سرکه و هم چنین برای ایجاد عطر و بوی ترشی به سایر مواد غذایی افزوده می­شود. این ماده افزودنی کمک می­کند مزه غذا تا مدت بیشتری در دهان احساس شود. از این نظر فوماریک اسید در محصولات لبنی همچون کشک مایع، شیرخشک، ماست های طعم دار و پنیر وجود دارد.

مواد فرآوری شده نیز به اسید فوماریک نیاز دارند تا هم مدت زمان ماندگاریشان بالا رود و هم طعم و مزه شان افزایش شود. مانند اغلب غذاهای گوشتی کنسروی و سوسیس، مربا و ژله.

در نانوایی فوماریک اسید به خمیرهای نان اضافه می­شود و چون در طول ذخیره سازی خمیر، آب آنرا جذب نمی­کند موجب افزایش مدت زمان ماندگاری اش می­گردد. افزودن فوماریک اسید به نوشیدنی ها موجب تثبیت رنگ و طعم آنها می­گردد، در واقع خاصیت هیدروفوبیک فوماریک اسید موجب ایجاد این ویژگی ها می­گردد.

دارو

در مبتلایان به بیماری MS داروی متیل  فومارات به طور معنی داری از بازگشت علائم بیماری و پیشرفت آن جلوگیری می­کند.

سایر کاربردها

اسید فوماریک در تولید رزین های پلی استر و هم چنین به عنوان تثبیت کننده رنگ نقش دارد.

 منبع : http://mehrmihan.ir/the-use-of-fumaric-acid-2/

مطالب جالب دیگر

  • ۹۵/۱۲/۳۰
  • sara sara1