شرایط و نحوه اعتراض به برگ تشخیص:
در مواردی که برگ تشخیص مالیات صادر و به مؤدی ابلاغ می شود ، چنانچه مؤدی نسبت به آن معترض باشد می تواند ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ شخصاً یا به وسیله وکیل تام الاختیار خود به اداره امور مالیاتی و یا دبیرخانه هیأتهای حل اختلاف مالیاتی ذیربط مراجعه و با تکمیل فرمهای مخصوص و ارائه دلایل و اسناد و مدارک کتباً تقاضای رسیدگی مجدد نماید .
روش اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی
طبق قانون مالیات عملکرد سالانه(مالیات بردرآمد) هر مؤدی مالیاتی تا پایان تیرماه هرسال میتواند اظهانامه سال قبل را تکمیل و از طریق سامانه www.tax.gov.ir به اداره امورمالیاتی ارسال نماید، سپس طبق برنامه اداره دارایی از مؤدی درخواست ارسال دفاتر و مدارک مربوطه را می کنند، که پس از بررسی این مدارک از طرف ممیز مالیاتی برگه تشخیص صادر می گردد، که مجدداً به مؤدی جهت دریافت برگه تشخیص تماس حاصل می شود. پس از مراجعه مؤدی و با مشاهده برگه تشخیص و عدم قبول آن نسبت به موارد ذکر شده در این برگه اعتراض خود را اعلام می نماید، در ذیل مراحل اعلام اعتراض و حل آن آورده شده است.
مراتب حل اختلاف مالیاتی
بخش اول:
هرگاه برگ تشخیص مالیات صادر و به مؤدی ابلاغ شود در صورتی که مؤدی نسبت به آن معترض باشد میتواند ظرف مدت ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ شخصاً یا به وسیله وکیل تامالاختیار خود به اداره امور مالیاتی مراجعه و با ارائه دلائل و اسناد و مدارک کتباً تقاضای رسیدگی مجدد نماید. رییس امور مالیاتی/ ممیز کل موظف است پس از ثبت درخواست مؤدی در دفتر مربوطه و ظرف مهلتی که بیش از ۳۰ روز از تاریخ مراجعه نباشد به موضوع رسیدگی نماید. در جریان رسیدگی پرونده توسط رییس اداره امور مالیاتی/ ممیز کل سه وضعیت ممکن است پیش آید:
الف) اگر دلائل و اسناد و مدارک ابرازی مؤدی برای رد مندرجات برگ تشخیص کافی باشد رئیس امور مالیاتی ضمن رد مندرجات مراتب را در ظهر برگ تشخیص درج و امضاء مینماید.
ب) در صورتی که رئیس امور مالیاتی بر اساس اسناد و مدارک ارائه شده تشخیص دهد درآمد مؤدی قابل تعدیل میباشد و این امر مورد قبول مؤدی نیز قرار گیرد ، در این حالت میبایست مراتب منبع مورد توافق در ظهر برگ تشخیص درج و به امضاء مسؤول مربوطه و مؤدی مالیاتی یا وکیل تامالاختیار وی برسد.
ج) اگر رئیس اداره امور مالیاتی اسناد و مدارک ارائه شده توسط مؤدی را برای رد برگ تشخیص یا تعدیل درآمد موثر تشخیص ندهد باید دلایل عدم قبول مدارک در ظهر برگ تشخیص منعکس و پرونده مؤدی را به هیئت حل اختلاف مالیاتی بدوی ارجاع دهد.
رسیدگی پرونده مالیاتی در هیئت حل اختلاف مالیاتی بدوی:
اگر ابلاغ برگ تشخیص بر اساس مقررات مواد ۲۰۳ و ۲۰۸ ق.م.م (ابلاغ قانونی) شده باشد و مؤدی مالیاتی هیچ اقدامی به عمل نیاورد ، در حکم اعتراض به برگ تشخیص شناخته میشود و نیز اگر رئیس اداره امور مالیاتی/ ممیز کل اسناد و مدارک ارائه شده توسط مؤدی را برای رد برگ تشخیص یا تعدیل درآمد موثر تشخیص ندهد پرونده جهت رسیدگی به هیئت حل اختلاف مالیاتی بدوی که متشکل از سه نفر یک نفر نماینده سازمان امور مالیاتی کشور ، یک نفر قاضی اعم از شاغل یا بازنشسته و یک نفر نماینده اتاق بازرگانی و یا مجامع حرفه ای یا تشکلهای صنفی و … میباشد ، ارجاع داده میشود. بدین ترتیب هنگامی که زمان تشکیل جلسه هیئت تعیین گردید برگه دعوت به هیئت حل اختلاف مالیاتی بدوی به مؤدی ابلاغ میشود. البته فاصله تاریخ ابلاغ و روز تشکیل جلسه رسیدگی هیئت نباید کمتر از ده روز باشد مگر به درخواست مؤدی و موافقت واحد مربوطه. شایان ذکر است که جلسات هیئت حل اختلاف مالیاتی با حضور سه نفر رسمی خواهد بود و رأی هیئت با اکثریت آرا ، قطعی و لازمالاجراست ولی نظر اقلیت نیز باید در متن قید شود
رسیدگی مجدد پرونده مالیاتی در مرجع هیئت حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر:
پس از آنکه هیئت حل اختلاف مالیاتی بدوی تشکیل و رأی مقتضی صادر و به مؤدی ابلاغ گردید ، در صورتی که مؤدی نسبت به رأی هیئت حل اختلاف بدوی اعتراض داشته باشد میتوانند ظرف مدت ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ رأی به هیئت حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر مراجعه و تقاضای رسیدگی مجدد نماید. بدین ترتیب مؤدی مالیاتی برای شرکت در هیئت حل اختلاف تجدید نظر مکلف است مقدار مالیات مورد قبول خود را پرداخت کرده و نسبت به مازاد بر آن اعتراض خود را در مدت مقرر تسلیم نماید. لازم به ذکر است نمایندگان عضو هیئتهای حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر نباید نسبت به موضوع مطرح شده اظهار نظر داشته یا رأی داده باشند طرح پرونده در شورای عالی مالیاتی: چنانچه مؤدیان مالیاتی نسبت به رأی قطعی صادره از سوی هیئت حل اختلاف مالیاتی معترض باشند میتوانند ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ به شورای عالی مالیاتی مراجعه نموده و پس از تکمیل و تنظیم فرم واخواهی مدارک خود را شامل تصویر رأی هیئت و سایر اسناد و مدارک مثبته به شوراء تحویل و تقاضای رسیدگی مجدد نمایند. ضمناً بایستی مؤدیان به میزان مالیات مورد رأی ، وجوه نقد یا تضمین بانکی سپرده و یا وثیقه ملکی یا ضامن معتبر که اعتبار ضامن مورد قبول اداره امور مالیاتی باشد معرفی کند تا رأی قطعی هیئت حل اختلاف مالیاتی تا صدور رأی شورای عالی مالیاتی موقوف الاجرا گردد. شعبه مزبور نیز موظف است بدون ورود به ماهیت امر صرفاً از لحاظ رعایت تشریفات و کامل بودن رسیدگی های قانونی و مطابقت مورد با قوانین و مقررات موضوعه، به موضوع رسیدگی نمایید.
مشخصات برگ اعتراض
برگ اعتراض مؤدی باید بر روی فرم خاصی که به همین منظور تهیه شده و مشتمل بر موارد ذیل می باشد تنظیم شود :
الف ۱ – در خصوص اشخاص حقیقی : نام و نام خانوادگی ، نام پدر ، شماره شناسنامه ، محل صدور ، شماره ملی ، شماره اقتصادی و نشانی دقیق محل سکونت یا محل کار با ذکرکد پستی و تلفن تماس ، نشانی الکترونیکی (حسب مورد )
الف ۲ – در خصوص اشخاص حقوقی : نام شخص حقوقی ، شماره و تاریخ ثبت ، محل ثبت ، شماره پرونده و شماره اقتصادی ، شماره شناسایی ملی ، نشانی قانونی ، کد پستی ده رقمی ، تلفن تماس ، دورنگار و نشانی الکترونیکی (حسب مورد) .
ب – منبع مالیاتی مورد اعتراض .
ج – اداره کل امور مالیاتی ، اداره امور مالیاتی ، واحد مالیاتی .
د- عملکرد سال یا سالهای مورد اعتراض به تفکیک هر سال با ذکر شماره و تاریخ برگ تشخیص یا برگ اجرایی .
هـ – خواسته و اعتراض مؤدی به صورت مشروح و دقیق
و – تصاویر و اسناد و مدارکی که به پیوست اعتراض خود ارائه می نماید .
ز – امضاء یا اثر انگشت مؤدی مالیاتی ، یا وکیل تام الاختیار ، یا دارندگان حق امضاء براساس آخرین تصمیمات مجمع عمومی مستند به روزنامه رسمی همراه با مهر اشخاص حقوقی .
نحوه تسلیم اعتراض
فرم اعتراض باید توسط مؤدی یا وکیل یا نماینده قانونی وی تنظیم گردیده و در قبال اخذ رسید حسب مورد به اداره امور مالیاتی یا دبیرخانه هیأتهای مربوط تسلیم شود . اداره امور مالیاتی یا دبیرخانه هیأتها مکلفند اعتراض مؤدی را در دفتر مربوط ثبت نموده و رسید ارائه نمایند .
تبصره – مؤدیان مالیاتی که اعتراض خود را از طریق پست سفارشی ارسال می نمایند تاریخ تسلیم اعتراضیه به پست ، تاریخ تسلیم به مرجع مالیاتی ذیربط محسوب می گردد .
شرایط ارائه اسناد و مدارک همراه اعتراض:
مؤدیان مالیاتی باید رونوشت یا تصویر خوانای مدارک خود را به پیوست فرم اعتراض ارائه نمایند برابری رونوشت یا تصویر اسناد و مدارک با اصل می بایست توسط دبیرخانه و یا اعضای هیأتهای حل اختلاف مالیاتی گواهی شود در صورتیکه رونوشت یا تصویر سند در خارج از کشور تهیه شده باشد برابری آن با اصل مدارک می بایست در دفتر یکی از سفارت خانه ها و یا کنسولگری های جمهوری اسلامی ایران گواهی شده باشد و چنانچه اسناد و مدارک استنادی به زبان فارسی نباشد پس از ترجمه آنها توسط مترجم رسمی دادگستری و تائید مأمورین کنسولی جمهوری اسلامی ایران تسلیم شود در غیر اینصورت به مدارک ارسالی به سایر زبانها که بدون رعایت مفاد این ماده ارائه گردد در هیأت های حل اختلاف مالیاتی ترتیب اثر داده نخواهد شد .
فصل دوم : وکیل و سایر اشخاص در حکم مؤدی مالیاتی
منبع http://mehrmihan.ir/sample-letter-of-protest-to-detect-leaves/
مطالب جالب دیگر
- ۹۵/۱۲/۰۶