وبلاگ تفریح و سرگرمی زمستونی

وبلاگ تفریح و سرگرمی

وبلاگ تفریح و سرگرمی زمستونی

وبلاگ تفریح و سرگرمی

 

quality-is-what-day-national-day
روز ملی کیفیت
چنین روزی از تقویم تاریخ هجری شمسی (هجدهم آبان‌ماه)، به‌عنوان روز ملی کیفیت نام‌گذاری شده است.
در این روز، به برترین و سرآمدترین سازمان‌های ایرانی حائز شرایط در بخش‌های مختلف کشور شامل سازمان‌ها، بنگاه‌های اقتصادی بزرگ، واحدهای عملیاتی، مؤسسات بخش عمومی، بنگاه‌های کوچک و متوسط مستقل و بنگاه‌های کوچک و متوسط وابسته که در زمینه ارتقاء کیفیت و سرآمدی کسب و کار، فعالیت‌های چشم‌گیری انجام داده‌اند، توسط رئیس‌جمهوری اسلامی ایران جوائزی اعطا می‌شود.
عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در جایزه ملی کیفیت ایران، شورای سیاست‌گذاری می‌باشد و مطابق نظام‌نامه جایزه، دبیرخانه جایزه ملی کیفیت ایران مستقر در مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مجری جایزه بوده و کلیه عملیات اجرایی مرتبط با جایزه را عهده‌دار است. یک کمیته فنی متشکل از ۲۱ نفر کارشناس متخصص در زمینه مدیریت کیفیت و مباحث سرآمدی نیز، دبیرخانه و شورای سیاست‌گذاری را در طرح‌ریزی و اجرای ملی کیفیت ایران یاری می‌نمایند.
این جوایز ابعاد مختلفی دارد؛ از یک سو، مفاهیم کیفیت و سرآمدی کسب و کار را به زبان شیوا بیان کرده و یک الگوی نظام‌مند را برای طرح‌ریزی و استقرار نظام‌های مدیریت جامع ارائه می‌نماید و از سوی دیگر، ابزار سیستماتیک خودارزیاب می‌باشد و به سازمان‌ها کمک می‌کند که نظام مدیریت و عملکرد خود را براساس معیارهای معین ارزیابی نموده و با حرکت به سوی نظام کیفیت جامع، اهدافی متعالی هم‌چون افزایش رضایت مشتری، افزایش مشارکت کارکنان، بهبود مستمر، دست‌یابی به نتایج پایدار مالی و اقتصادی را محقق سازد که از اصول مهم کیفیت در جامعه می‌باشد.
quality-is-what-day-national-day

کیفیت چیست؟
کیفیت‌ به‌ معنای‌ دستیابی‌ به ‌استانداردهای ‌از پیش ‌تعیین ‌شده‌ است. با توجه‌ به‌ این‌ تعریف‌ ابتدا استانداردهای‌ تولید محصول‌ یا ارایه ‌خدمت‌ مشخص‌ شده‌‌ و سپس ‌فعالیت ها در جهت‌ دستیابی‌ به‌ این‌استانداردها انجام‌ می‌ شود و استانداردها را برای‌ داده ‌ها (شامل ‌مواد، نیروی‌ انسانی‌، تجهیزات‌، فضا، پول‌ و…) و فرآیندها در نظر می‌ گیرند.

 

استانداردها با توجه‌ به‌ نیازها و انتظارات‌ مشتری ها مشخص‌ می ‌شوند. با توجه‌ به‌ ظرفیت‌ و توانایی‌ فرآیندها و متغیرهای‌ مؤثر بر محیط ارایه‌ خدمت‌، استانداردها را به‌ طور عام ‌نمی‌ توان‌ تعمیم‌ داد و برای‌ هر خدمت‌ با توجه‌ به‌ شرایط محیطی‌ و مشتری های ‌آن‌ شاید لازم‌ باشد استانداردهای ‌مخصوص‌ به‌ خود تعیین‌ شود و فعالیت ها در جهت‌ دستیابی‌ به‌ آن‌ استانداردها (حداقل‌ های‌ قابل‌ قبول‌) صورت ‌پذیرد.

 

کیفیت ‌به ‌معنای‌ کار درست ‌را بار اول ‌صحیح‌ انجام‌دادن‌ و بارهای‌ بعد بهتر از بار اول‌ انجام‌ دادن است. تعریف‌ فوق‌ متضمن‌ تصمیم ‌گیری‌ کیفی ‌است‌. زیرا بسیاری‌ از کارها هستند که ‌انجام‌ می ‌گیرند ولی‌ آن‌ کارها در راستای‌ رسالت‌ سازمان‌ و دستیابی‌ به ‌هدف‌ یا آرمان‌ مشترک‌ ترسیم‌ شده‌ برای‌ سازمان‌، نیست؛ این‌ تعریف ‌دارای‌ عملکرد کیفی‌ نیز می ‌باشد چرا که‌ کارهای‌ درست‌ به‌ طور صحیح‌ انجام‌ داده‌ می ‌شوند.

منبع : http://mehrmihan.ir/quality-is-what-day-national-day/

مطالب جالب دیگر

  • ۹۵/۱۱/۱۹
  • sara sara1