وبلاگ تفریح و سرگرمی زمستونی

وبلاگ تفریح و سرگرمی

وبلاگ تفریح و سرگرمی زمستونی

وبلاگ تفریح و سرگرمی

various-reasons-that-are-baby-crying

به نوزادتان شیر داده‌اید، پوشکش را عوض کرده‌اید و در ظاهر خوب استراحت کرده است. پس برای چه گریه می‌کند؟ اگر‌چه گریه او در ظاهر بی‌دلیل است اما یادتان باشد که گریهٔ نوزادان هیچ‌گاه بی‌دلیل نیست. برای این‌که علت گریه او را بفهمید، نکات مهمی را که ممکن است نوزادتان سعی بر بیان آن‌ها داشته باشد، به علاوه راه کارهایی که می‌تواند لبخند را به چهره او برگرداند، جمع آوری کرده‌ایم.

 

اینکه هوای بیرون کمی سرد است، دلیل نمی‌شود که مثل سورتمه سواران سیبری به او لباس بپوشانید. والدین معمولاً به نوزادان زیاد لباس می‌پوشانند و نوزاد هم موقعی که گرم و عرق ریزان می‌شود، شروع به نق زدن می‌کند، درست مثل بزرگ‌تر‌ها.

راه حل: خودتان هر چند لایه لباس که می‌پوشید، به کودکتان هم همان‌قدر لباس بپوشانید. اگر نمی‌دانید که آیا خیلی گرمش شده یا سردش است، دست‌تان را روی شکم یا پشت او بگذارید تا دمای بدنش را اندازه بگیرید. دکتر شارلوت می‌گوید: «گونه‌ها و پاهای نوزاد معمولاً حتی زمانی‌که دمای بدن او خوب است، خنک باشد.»

 

نوزادان جملاتی مانند «باورم نمی‌شود که فراموش کرده‌ای…» یا «چرا همیشه باید یادت بی‌اندازم تا آشغال‌ها را جلوی در بگذاری؟» را متوجه نمی‌شوند، اما می‌فهمند که مامان و بابا دارند دعوا می‌کنند. الن شومن، پزشک اطفال در کلینیک مارشفیلد، می‌گوید: «اگر در خانه داد و فریاد و ناراحتی باشد، نوزاد نیز همین طوری بار می‌آید و ایراد گیر می‌شود.»

راه حل:‌گاه‌گاهی با همسرتان بحث‌تان می‌شود (مخصوصاً به خاطر کار سخت مراقبت از بچه)، اما سعی کنید احساس‌تان را با خونسردی بیان کنید تا محیطی آرام برای او فراهم کنید. جر و بحث‌های داغ‌تان را نگه دارید برای موقعی که کودک‌تان به رختخواب رفته است.

 

سر و صدا، تکان‌های زیادی و نور زیاد در فروشگاه، رستوران‌های شلوغ و پر سر وصدا یا یک میهمانی خانوادگی، می‌تواند اشک نوزادتان را دربی‌آورد و بعد از مدتی هر نوع تحریکی، حتی قرار گرفتن در ژاکت بیرون از خانه به مدت ۲۰ دقیقه یا اسباب بازی‌های زیاد در اطراف او، می‌تواند ناراحتش کند.

راه حل: هر کودکی از یک چیزی ناراحت می‌شود، بنابراین دقت کنید ببینید نوزادتان چگونه بر ناراحتی خود غلبه می‌کند. زمان خرید از فروشگاه‌های شلوغ را کم کنید، در زمان‌های خلوت به رستوران بروید و اسباب بازی‌های جدید را کمتر به او بدهید. همچنین بعد از گردش زمان ساکتی را برای او برنامه ریزی کنید تا نوزاد آشفته‌تان آرام شود.

 

ناراحتی شکمی نوزادتان دلایل کمی ندارد؛ ممکن است نفخ کرده یا یبوست داشته باشد. نوزادانی که شیر خشک مصرف می‌کنند، ممکن است نسبت به شیر حساسیت نشان دهند یا آلرژی شیری داشته باشند که هر دو این‌ها می‌توانند باعث دل پیچه به همراه مدفوع شل شوند. شاید هم رفلاکس معده داشته باشد، در این حالت محتوی معده وارد مری می‌شود.

راه حل: سعی کنید کودکتان بیشتر آروغ بزند. می‌توانید با ماساژ دادن شکم او به آرامی یا حرکت دوچرخه‌ای پا‌هایش، گاز معدهٔ او را کم کنید. اگر شیر خودتان را به او می‌دهید، سعی کنید در کل زمان شیردهی از یک سینه به او شیر بدهید و آن‌را عوض نکنید. شیری که اول از سینه بیرون می‌آید، نسبت به شیری که بعد از سینه بیرون می‌آید لاکتوز بیشتری دارد. برای نوزادانی که از شیشه شیر استفاده می‌کنند، از سر شیشه‌هایی استفاده کنید که شیر کمتری از آن بیرون می‌آیند تا هوای کمتری وارد شکم نوزادتان شود. اگر این کار موثر واقع نشد، پوشک کثیف او را به پزشک نشان دهید و از او بپرسید که آیا باید از شیر دارای حساسیت کم «hypoalergil» یا شیر سویا استفاده کنید؟ اگر‌گاه‌گاهی نوزادتان بالا می‌آورد، نگران نشوید. اما اگر نشانه‌های مزمنی دارند یا کودکتان در ظاهر ناراحتی دارد، با پزشک‌تان صحبت کنید. شاید لازم باشد بعد از غذا او را بنشانید، یا شیر او را با نشاسته برنج غلیظ کنید و یا اگر رفلاکس معدی روده‌ای دارد، داروی کاهنده اسید معده به او بدهید.

 

ممکن است دور انگشتان دست یا پای او، مو یا نخ گیر کرده باشد، خون او را بند آورده و باعث ایجاد درد و ورم شود. این مساله بیشتر از آن‌چه که والدین متوجه شوند، اتفاق می‌افتد و باید خیلی زود متوجه آن شوید، در غیر این‌صورت ممکن است آسیب دائمی به بافت بدن او وارد شود. سایر احتمال‌ها: احتمال دارد برچسب لباس یا زیپ آن یا کمربند ایمنی اتومبیل پوست کودکتان را اذیت می‌کند.

راه حل: لباس او را دربی آورید و دست و پایش را نگاه کنید. اگر مویی در آن‌ها دیدید، آن‌را بازکنید یا با یک قیچی کوچک آن‌را ببرید. دکتر شومن می‌گوید: «اگر نوزادتان پسر است، ممکن است مو یا نخ دور آلت تناسلی او پیچیده باشد.»

 

نوزاد شما بین ۶ تا ۹ ماهگی متوجه می‌شود که موجودی جدا از شما می‌باشد که این خوب است، اما ممکن است همین که او را ترک کنید، شروع به گریه کند که این مساله هم خوب است و هم بد.

راه حل: خوب است نوزادتان را در روروک و غیره (که روی آن اسباب بازی نصب شده تا کودک با آن بازی کند) بگذارید تا لباس‌ها را در ماشین لباس شویی بی‌اندازید. اما اگر احساس می‌کنید که این جدایی لحظه‌ای او را ناراحت می‌کند، دست از کار بکشید و به او کمی ابراز محبت کنید. «گاهی اوقات فقط با دیدن شما یا قرار گرفتن در آغوش شما، گریهٔ او قطع می‌شود.» یک ماساژ آرام یا کوبیدن آرام به پشت او نیز به او کمک می‌کند تا مطمئن شود شما هر وقت از پیش او بروید، دوباره باز می‌گردید. اگر تمامی فنون (تاب دادن، موسیقی، عروسک پارچه‌ای مورد علاقهٔ او) را امتحان کرده‌اید و هنوز هم گریه می‌کند، شاید راحت‌ترین روش این باشد که او را با خود به اتاق رختشویی ببرید. با این افکار به خودتان دل‌داری بدهید که به ۱۵ ماهگی که برسد دیگر در نبود من اینقدر مضطرب نمی‌شود.

 

نوزادتان یک ساعت پیش غذا خورده، پس مطمئن هستید که وقت غذای بعدی او نرسیده است؟ اگر دوران رشد سریع خود را طی می‌کند، اشک‌های او شاید به این معنی هستند که «من باز هم گرسنه هستم!» این رشد سریع معمولاً در ۲، ۳ و ۶ هفتگی و ۳ و ۶ ماهگی رخ می‌دهد و حدود دو روز طول می‌کشد. به هر حال نوزادان با تقویم پیش نمی‌روند و ممکن است هر زمانی این حالت اتفاق بیافتد.

راه حل: آیا واقعاً گرسنه است؟ بهترین کار این است که او را در کالسکه بگذارید و بروید پیاده روی، اگر خیلی زود خوابش ببرد یا ساکت شود، یعنی گرسنه نیست. اما اگر باز هم داد و بیداد کرد به او شیر بدهید. نگران نباشید شکم کودک شیر خوار را نمی‌توان بیش از حد پر کرد.

 

سپری کردن یک ساعت روی یک صندلی و یک گوشه از اتاق، مثل این است که کودک تمام روز در یک اتاقک اداری زندانی شده است؛ خیلی جالب نیست. اگر‌چه برخی از نوزادان نسبت به برخی دیگر برای ماندن در یک جا تحمل بیشتری دارند، اما همهٔ بچه‌ها از آن خسته می‌شوند و دوست دارند جایشان عوض شود.

راه حل: با بردن کودک‌تان به اتاقی دیگر به پارک و…، علاقه طبیعی او به کاوش را تحریک می‌کنید.

وقت گشت زنی ندارید؟ فقط با حرف زدن و ارتباط برقرار کردن با او می‌توانید او را از کسلی دربی‌آورید. دکتر پراچی شا، پزشک رشد جسمانی و رفتاری بیمارستان تگزاس، می‌گوید: «نوزادان موجودات بسیار اجتماعی هستند. آن‌ها دوست دارند دور و بر شما باشند، به حرف‌های شما گوش دهند و از شما بیاموزند.»

various-reasons-that-are-baby-crying

 

گریه نوزاد امری طبیعی است اما وقتی گریه‌کردن‌ها با بی‌قراری و ناآرامی و ناراحتی بیش از حد نوزاد همراه باشد، بحث کولیک به میان می‌آید.

یک متخصص اطفال در گفتگو با خبرنگار مهرخانه، کولیک را حملاتی همراه با جیغ کشیدن و زور زدن و قرمز شدن نوزاد دانست که از هفته دوم و سوم شروع می‌شود و تا ۳ یا ۴ ماهگی خوب می‌شود و به ندرت تا ۵ یا ۶ ماهگی ممکن است طول بکشد.

دکتر صالح نجف‌لو با بیان این مطلب افزود: حملات معمولاً دو تا سه ساعت است و هنگام حمله نوزاد، پاها و دست‌هایش را در شکمش جمع می‌کند و بی‌قرار است و شکم او نفاخ است.

گریه‌های شدید و طولانی و غیرقابل کنترل نوزاد
وی با تأکید بر اینکه در واقع کولیک گریه‌های شدید و طولانی و غیرقابل کنترل نوزاد است که هم در نوزادان پسر و هم دختر رخ می‌دهد، گفت: معمولاً ۲۰ درصد نوزادان شیرخوار دچار کولیک می‌شوند. کولیک در نوزادان بسیار شایع است و بسیاری از نوزادان به آن مبتلا می‌شوند.

علت ایجاد کولیک چیست؟
نجف‌لو در خصوص علت ایجاد کولیک بیان کرد: علت خاصی برای آن پیدا نشده است، اما برخی ژنتیک را دخیل می‌دانند و برخی، بعضی غذاهایی که مادر می‌خورد ماند ادویه، سیر، پیاز و نوشابه را مؤثر می‌دانند. همچنین برخی علت آن را سیستم گوارش نابالغ نوزادان مطرح کرده‌اند؛ چراکه روده‌های نوزاد هنوز کامل رشد نیافته است، بنابراین هنگام حرکت مواد غذایی و هوا درون روده‌ها بسیار حساس است؛ اما به طور کلی علت ایجاد آن ناشناخته است و خود به خود نیز بهبود پیدا می‌کند.

نوزادانی که شیرخشک یا شیرمادر مصرف می‌کند هر دو ممکن است به کولیک مبتلا شوند
نجف‌لو ادامه داد: نوزادانی که شیرخشک یا شیرمادر مصرف می‌کند هر دو ممکن است به کولیک مبتلا شوند. گاهی اوقات نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند به علت وجود یک ماده خاص در غذای مادرشان مبتلا به کولیک می‌شوند. در اینگونه موارد توصیه می‌شود برای چند روز از خوردن غذاهایی مانند شیر گاو، گوشت و لبنیات و غذاهای نفاخ مانند حبوبات، کلم و بادمجان خودداری کنند. اگر گریه کودک بهتر شد مادر تا مدتی از خوردن این مواد خودداری کند و اگر تأثیری در گریه‎های شدید نوزاد نداشت، مادر تغذیه خود را تغییر ندهد.

وی در خصوص تغذیه کودک با شیر خشک گفت: ممکن است لازم باشد شیرخشک عوض شود. همچنین بعد از خوردن شیر، چه شیر خشک چه شیر مادر، نوزاد باید بادگلو بزند.

ماساژ شکم نوزاد یا روشن کردن سشوار یا ماشین لباسشویی برای آرام کردن نوزاد
این متخصص اطفال راه درمان کولیک را ماساژ شکم نوزاد با روغن وازلین یا روغن زیتون در جهت عقربه‌های ساعت ماساژ دانست و افزود: می‌توان نوزاد را حالت عمودی نگه داشت و تکان داد تا اگر بادگلو دارد، گرفته شود و اگر نوزاد نمی‌تواند مواد درون روده خود را دفع کند با شیاف تلاش کنند محتویات روده‌اش خارج شود. راه درمانی دیگر روشن کردن سشوار یا ماشین لباسشویی است؛ زیرا سکوت باعث می‌شود نوزاد بیشتر بی‌قرار شود یا اینکه بچه را سوار ماشین کنند تا در ماشین آرام شود.

نجف‌لو تأکید کرد: روش دارویی چندان برای کولیک توصیه نمی‌شود؛ زیرا داروها تأثیر چندانی ندارند. داروهای موجود هم برای نوزادان بالای یک ماه توصیه می‌شود، اما همان‌ها نیز تأثیر چندانی ندارند و همین روش‌های طبیعی بیشتر کمک‌کننده هستند.

وی افزود: کولیک عوارضی برای نوزاد ندارد و خود به خود خوب می‌شود، اما باید نوزاد را از نظر آلرژی به پروتئین شیر گاو بررسی کرد و نیز از نظر جسم خارجی در چشم، عفونت ادرار و بازگشت مواد داخل معده به مری؛ زیرا گاهی این موارد را اشتباهی کولیک تشخیص می‌دهند. بنابراین ابتدا این موارد بررسی شود و اگر به جایی نرسیدند، تشخیص آخر همان کولیک است. در مجموع، کولیک غیر از فشار برای نوزاد، عارضه دیگری ندارد.

 

منبع : http://mehrmihan.ir/various-reasons-that-are-baby-crying/

 


مطالب جالب دیگر

  • ۹۶/۰۱/۰۴
  • sara sara1