وبلاگ تفریح و سرگرمی زمستونی

وبلاگ تفریح و سرگرمی

وبلاگ تفریح و سرگرمی زمستونی

وبلاگ تفریح و سرگرمی

همه چیز در مورد موخوره: دلایل و روش مبارزه با موخوره

 

ways-to-combat-split-ends

همه ی ما حداقل یک بار با این پدیده ی وحشتناک رو به رو شده ایم، هیولایی که به جان موهای مان می افتد و تارهای آن را ریش ریش می کند. اما این هیولای گرسنه ی مو از کجا می آید و چه بلایی بر سر موهای مان می آورد؟ در این مقاله دلایل علمی این پدیده و روش های جلوگیری از و مبارزه با آن را بخوانید تا عرصه به این هیولای گرسنه تنگ آید و موهای عزیزتان که سالها برای بلند کردن شان وقت گذاشتید را رها کنند.

 

به طور کلی، موخوره (نام علمی: Trichoptilosis) در موهای خشک متداول است. موخوره هنگامی اتفاق می افتد که لایه ی محافظ مو، یا کوتیکول، آسیب می بیند که معمولا به دلیل شستشوی زیاد، رنگ کردن بیش از حد، شانه کردن ناملایم و استفاده ی زیادی از مواد شیمیایی است. تمامی این موارد مو را ضعیف کرده، کوتیکول را از بین برده و در نتیجه به شکستن مو و موخوره می انجامد.

متاسفانه، ترمیم موی آسیب دیده توسط موخوره ممکن نیست و تنها راه خلاص شدن از شرش، کوتاه کردن مو است. با این حال، نکته های زیادی در رابطه با جلوگیری از موخوره وجود دارند که آنها را در ادامه ی مطلب شرح خواهیم داد.

از بین بردن موخوره:

۱-نوک های موخوره دار موی تان را شناسایی کنید. موخوره به سه حالت اتفاق می افتد:

  • دو شاخه شدن متداول انتهای مو
  • چند شاخه شدن یک دسته مو
  • شاخه شدن وسط تار مو، که اگر کنده شود به شکل یک نقطه است.

۲-اگر تنها یک دسته یا تار را می برید، همیشه از قیچی آرایشگری استفاده کنید، چرا که قیچی معمولی کاغذ انتهای مو را ضعیف می نماید و در نهایت موجب موخوره های بیشتر می شود.

۳-خودتان موخوره ها را ببرید. اگر بین وقت های کوتاهی موی تان موخوره مشاهده نمودید، با قیچی مخصوص مو آنها را ببرید. توجه کنید که باید موخوره ها را از بالای شاخه ببرید، وگرنه دوباره چند شاخه می شود.

۴-مرتب موهای تان را کوتاه کنید، هر شش تا هشت هفته. موی همه پس از مدتی آسیب می بیند. هر بار ۱ تا ۲٫۵ سانتی متر از دم مو را کوتاه کنید تا به این مشکل برنخورید.

  • توجه کنید که هنگامی که موخوره دارید، حتما باید آنها را کوتاه کنید.

روش های درمان موخوره:

ways-to-combat-split-ends

راه هاى متفاوتى براى درمان موخوره وجود دارد :
– یک لیوان شیرین بیان را در سه لیوان آب جوشیده بریزید و بگذارید ۱۰ دقیقه بجوشد و آرام آرام دم بکشد. بعد از این که سرد شد، آن را صاف کنید و هر روز از این مایع به موى سرتان بمالید. پس از مدت کوتاهى متوجه خواهید شد موخوره تان درمان شده است.
– ریشه کنجد را در آب جوش خیس کنید و بگذارید ۱۵ دقیقه به همین حالت بماند. بعد از آن ریشه کنجد را به مدت ۳۰ دقیقه در آب جوش، بجوشانید؛ مایع صاف شده را به موهایتان بمالید.
– موهایتان را در آب ِ جوشانده تخم پیاز قرار دهید.
– استفاده از جوشانده گل بابونه و گل ختمى به صورت ماهى یکبار، براى درمان موخوره مفید است.
– در یک لگن آب چند قطره آمونیاک بریزید و موهایتان را با آن بشویید.
به مقدار مساوى قهوه خام، نخود خام، روناس و زرده تخم مرغ را مخلوط کنید و به صورت خمیر در آورید و به موهایتان بمالید. صبح موهایتان را بشویید و با روغن زیتون چرب کنید.
– گل ریواس، شاه تره و سدر را به میزان مساوى در آب خیس کنید و پس از این که ۲۴ ساعت ماند، مایع صاف شده آن را به سر بمالید.
– نیم کیلو آرد نخود خام را با ۲۰۰ گرم برگ مورد و نیم کیلو حنا مخلوط کنید، سپس آن را به پنج قسمت تقسیم کنید و پنج شب پشت سر هم با زرده تخم مرغ به سر بمالید.
– روغن بادام و بنفشه و کتیرا براى درمان موخوره مفید است.
غیر از درمان هاى گیاهى ذکر شده براى معالجه موخوره، به موارد زیر توجه کنید:
– نوک موها را چند سانتیمتر کوتاه کنید.
– از برس ها و شانه هایى از جنس مواد طبیعى ( چوب و …) استفاده کنید.
– از روغن هاى گیاهى به موهایتان بمالید.
– از شامپو هاى طبیعى که اسیدى و قلیایى نیستند استفاده کنید.
– هنگام شست و شوى موها از آب خیلى گرم استفاده نکنید.
– کمتر از سشوار استفاده کنید.
– گاهى موهایتان را ببافید.
منبع:http://mehrmihan.ir/ways-to-combat-split-ends/

 


مطالب جالب دیگر

  • ۹۵/۱۲/۲۲
  • sara sara1