وبلاگ تفریح و سرگرمی زمستونی

وبلاگ تفریح و سرگرمی

وبلاگ تفریح و سرگرمی زمستونی

وبلاگ تفریح و سرگرمی

 انشا درباره روز کتاب خوانی

انشا در مورد کتاب و کتابخوانی / انشا با موضوع کتاب / انشا در مورد کتاب خوب دوست خوب / انشا درباره ی فواید کتاب و کتابخوانی / کتاب دوست خوب /

مقدمه درباره کتاب / انشا از زبان کتاب

 

انشا در مورد کتاب و کتابخوانی انشا با موضوع کتابانشا در مورد کتاب خوب دوست خوبانشا درباره ی فواید کتاب و کتابخوانی کتاب دوست خوب /

مقدمه درباره کتاب / انشا از زبان کتاب

 

در ایران روز ۲۴ آبان ماه روز کتاب و کتابخوانی نامیده شده است، چرا که کتاب همیشه بهترین دوست انسان است و نمی توان تاثیرات مثبت کتاب خوانی را در زندگی کسی منکر شد. کتاب‏ها نه فقط مرکبی نوشته شده بر کاغذ هستند ، بلکه گویندگانی هستند که با شنونده خود سخن می‏گویند.  در واقع کتاب‏ها مثل نسیم بهاری باعث طراوت بخشیدن به روح انسان شده و تشنگی روح انسان را سیراب میکنند. در این بین کتابها اگر  از خوبی‏ها، زیبایی‏ها و راستی‏ها بگوید، درخت زندگی، پربار و محکم خواهد شد.کتاب‏های مفید و علمی، در شرافت و افتخار، برتر از حتی خون شهیدان‏اند و چنان گران بهایند که حضرت رسول(ص) در این مورد می‏فرماید: «هرگاه مؤمنی از دنیا برود و و از او یک ورق که بر آن نکته علمی نگاشته شده باشد، باقی بماند، سپری بین او و آتش جهنّم خواهد بود. باید در انتخاب کتاب دقت کنیم ، چرا که بعضی از کتابها خیلی عمیقند که جهان با همه وسعتش در آن گم می‏شودو بعضی از آن ها آن قدر کوچکند که خود را به زور نشان داده‏اند. ممکن است نه به عمق کتابهای خیلی عمیق پی برده و نه از کوچکی کتابهای سطحی سودی ببریم پس باید کتابی که انتخاب می کنیم مناسب با قدرت درک و فهم ما باشد. کتاب باید مفید باشد. باید وقتی کتاب می‏خواهی، چیزی بفهمی، چیزی را حس کنی، باید چیزی را به دست آوری، باید نفعی و معنایی ببری؛ حداقل به اندازه وقتی که گذرانده ای. باید کتاب‏ها مفید و بزرگوار باشند.

کتاب مثل اقیانوس بیکرانی است که ناشناخته‌های بسیاری دارد و هر کس به فراخور حالش دل به ژرفای آن می‌سپارد و با انبانی پُر باز می‌گردد. در این دریای عمیقِ معرفت، گوهرهای نابی وجود دارد که تنها تلاشگران چیره دست می‌توانند به آن دست بیابند.کتاب در طول سالیان دراز، سرگذشتی تلخ و شیرین داشته است، زمانی در غربت و تنهایی و زمانی در اوج شکوفایی بوده است امّا نقش برجسته و سازنده کتاب در تکامل فردی و اجتماعی مشهود است. سزاوار نیست به چنین عنصر مهمی کم توجّه باشیم و آن را فراموش کنیم.

کتاب میراثی ماندگار و پدیده‌ایی شکوهمند و با ارزش است که زندگی بشر را روشن می‌کند و خداوند بزرگ معجزه ابدی آخرین فرستاده‌اش را کتاب قرار داد؛ کتابی که سرآمد همه کتاب‌هاست. آیین آسمانی ما، پرچمدار کتاب و کتابخوانی است. اگر در تاریخ اسلام کاوش کنیم، این حقیقت را که اسلام، دین اندیشه و معرفت، آیین دانش و معنویت است به روشنی در می‌یابیم. ما وارث نظام گران‌بها و فرهنگ پویا و تمدن والای اسلامی هستیم، تا به چه میزان با برخورداری از آثار مکتوب در راه احیای این فرهنگ بکوشیم.

کتاب مثل خورشید، فضای زندگی ما را روشن می‌کند و نور و گرمی می‌بخشد. کتاب مانند باران بر سرزمین دل‌ها می‌بارد و گلبوته‌های اندیشه را بارور می‌کند و طراوت می‌بخشد. کتاب نقش پرندگان را به انسان ارزانی می‌دارد و او را به پرواز در آسمان اندیشه رهنمون می‌سازد. کتاب در پیشرفت‌های روزافزون بشر، در عرصه دانش و نوآوری و فرهنگ، نقش فعال داشته است. بی شک آنهایی که گام‌های بلندی در وادی ادب و فرهنگ و دیگر زمینه‌ها برداشته‌اند، با کتاب و کتابخوانی بیگانه نبوده‌اند.

با ایمان و اخلاص می‌شود آثار خوب و زیبایی وجود آورد. یک کتاب خوب زمانی می‌تواند تأثیرگذار و خاطره‌انگیز وماندگار باشد که نیازهای خوانندگانش را بر آورده و به سؤالاتشان پاسخی قانع کننده و استوار بدهد.

به وجود آوردن زمینه‌های پیوند و دوستی با کتاب، از اهمیتی خاص برخوردار است، کتابخوانی علاوه بر ایجاد ارتباط بین ما و مطالعه، درهای دانش و بینش را بر روی ما باز می‌کند و آگاهی‌های روشنی‌بخشی به خواننده می‌دهد و افقهای جدیدی از اندیشه و فهم را در برابر آدمی می‌گشاید.

بسیاری از کتاب‌ها صدف‌های گرانبهایی هستند که تنها با یک بار خواندن، گوهر وجودشان را نمی‌توان به دست آورد. این آثار نیاز به تدبّر دوباره‌خوانی و کند و کاو دارند؟ کتاب‌های استاد شهید مرتضی مطهری از این نمونه‌اند.

بیان خشک و رسمی معمولاً با استقبال کمتری از سوی مخاطبان مواجه می‌شود، امّا اگر نوشته به زیور زیبای هنر آراسته شود، توجه و نگاه‌ها را به خود می‌کشاند، دلها را مجذوب می‌کند و روانها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بهترین، مهم‌ترین و اصیل‌ترین کتاب مرجع برای کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی، کلام آسمانیِ حق یعنی قرآن کریم است، مبادا در مراجعه به این کتاب ارزشمند و بهره‌وری از این منبع شگرف الهی، کوتاهی کنیم و از دریای بیکران رحمت و شفای آن غافل بمانیم. اگر توانایی خواندن آن را نداریم، دست‌کم ترجمه آن را بخوانیم و با آن اُنس و پیوند داشته باشیم، تا چاره درد و رنج خود کنیم و به تشویش‌ها و پریشانی‌ها پایان دهیم، زیرا شفای دردمندان در آن است.

 

برای تهیه کتاب‌های بزرگ باید ناشران معروف و معتبر را شناخت و آثار چاپ شده توسط آنان را برای فرزندان و دیگران، تهیه کرد.
استفاده تزیینی و آرایشی از کتاب، گر چه باعث تأسف است، چون بیانگر آراستگی و ارزش آن در جامعه است. افرادی یافت می‌شوند که بدون توجه به محتوای کتاب و نیاز به آن، فقط به خاطر ویژگی‌های ظاهری بعضی از کتاب‌ها مثل زیبایی و خوشرنگی آن را برای استفاده در کتابخانه‌های منازل خریداری می‌کنند. این‌گونه کتاب‌ها، مانند کلکسیون‌ها و مجموعه‌های ارزشمندی است که افزون بر جنبه مادی، برخوردار از هنر و زیبایی است؛ گر چه همان‌طور که گفتیم بیشتر باید به محتوا و پیام کتاب‌ها توجه داشت.
در دنیا روش‌هایی پیش‌بینی شده تا کتابخوانی در میان مردم رایج شود و در هر فرصتی کتاب بخوانند. شاید فلسفه چاپ کتاب‌های جیبی همین باشد. هر قدمی که مردم را به کتابخوانی تشویق بکند، ارزشمند است، مثلاً برگزاری نمایشگاه‌های دایمی کتاب و مسابقه کتابخوانی

کتاب، ابزار مناسبی برای بازتاب نور و جلوه جمال فرهنگ اسلامی و انسانی بر دل‌های ماست، در پرتو کتاب می‌توانیم شکوفایی و سرسبزی و بالندگی فرهنگ دینی و انسانی را به نظاره بنشینیم و خودمان را برای رشد و تعالی آماده کنیم.

فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی، در گذشته و حال، هزاران کتاب در رشته‌های مختلف نوشته و به بشر هدیه داده است، آثاری که در میان کتاب‌های دیگر، مثل آفتاب عالمتاب و همچون نسیم بهاران، روح نواز و سلامتی بخش است. پاسداری از این میراث شکوهمند یکی از وظایف ما می‌تواند باشد. نگارش و چاپ و نشر کتاب خوب و کمک به گسترش فرهنگ کتابخوانی می‌تواند یکی از تکالیف مهم همه فرهنگ دوستان به شمار آید.

در همه حال از کتاب الهی مدد می‌گیریم تا توفیق و رستگاری به رویمان گشوده شود و توفیق روزافزون دست‌اندرکاران نشر و احیای متون دینی و فرهنگی را از خداوند کلیم خواهانیم.
توفیق بیش از پیش ناشران و پدیدآورندگان فرزانه را در عرصه و احیای آثار ارزشمند و سازنده آرزومندیم.
امید است این واگویه و حکایت بتواند شکوفه اندیشه بشر و شور و رغبت مطالعه را بارور کند و گَرد فراموشی و غفلت را از چهره کتاب و کتابخوانی بزداید، به طوری که کتاب همواره در آیینه دل‌ها بدرخشد و نورافشان زندگی باشد.

انیس کنج تنهایی کتاب است

فروغ صبح دانایی کتاب است

بود بی مزد و منت اوستادی

ز دانش بخشدت هر دم گشادی

ندیمی مغز داری پوست پوشی

به سر کار گویایی خموشی

درونش همچو غنچه از ورق پر

به قیمت هر ورق زان یک طبق در

ز یک رنگی همه هم روی و هم پشت

گر ایشان را زند کس بر لب انگشت

به تقریر لطایف لب گشایند

هزاران گوهر معنی نمایند

منبع:http://mehrmihan.ir/poetry-and-essay-about-books-and-reading-day/


مطالب جالب دیگر

  • ۹۵/۱۲/۱۸
  • sara sara1